Voorkomen van blaren

De meest voorkomende voetkwaal is waarschijnlijk de blaar. Om ze te voorkomen zijn er talloze adviezen. Als je tijdens wandeltochten last krijgt van blaren, heb je vast wel eens goedbedoelde tips van medewandelaars gekregen. Echter, niet alle adviezen werken even goed. Bedenk dat ieders huid anders is, wat voor jou werkt, hoeft bij een ander niet te helpen.

  • Plak gevoelige plekken van je voeten af, ook als er nog geen blaar is. Dit voorkomt wrijving met de huid;
  • Zorg dat je voeten droog zijn voordat je sokken aantrekt;
  • Loop regelmatig om je voeten te laten wennen aan de belasting en je schoenen;
  • Gun je voeten, net als je spieren, na een wandeling tijd om te herstellen;
  • Heb je vaak last van blaren, dan kunnen middelen die je huid sterker en minder blaargevoelig maken, zoals kampferspiritus, Gehwol of GehFit, het proberen waard zijn. Gebruik kampferspiritus als volgt: maak een watje of doekje nat en wrijf hiermee je hele voet in, vooral tussen de tenen. Doe dit enkele dagen voor de wandeling, eenmaal per dag;
  • Je huid kun je ook sterker maken door na de wandeling direct je schoenen en sokken uit te trekken en je voeten in koud water te dompelen.

Gerelateerd nieuws

Wat eet je tijdens een wandeltocht?

Voeding rijk aan koolhydraten, gematigd in eiwitten en laag in vetten is ideaal rondom een wandeltocht. In dit artikel lees je wat je het beste kunt eten en wanneer.

On-Demand webinar: ‘Voedingstips voor, tijdens en na het wandelen’

Bereid je voor op de 4Daagse met ons webinar over voeding. Of je nu een doorgewinterde wandelaar bent of dit jaar voor het eerst meedoet, goede voeding is essentieel om het meeste uit je wandelervaring te halen.

Verwen je voeten

Van sommige verzorgingsmethoden is niet zeker of ze echt helpen om voetproblemen te voorkomen. Maar aangenaam kunnen ze zeker zijn. Daarom vind je hier aan een aantal tips om je voeten af en toe extra te verwennen: