Ernst Stikvoort is al vier jaar bedrijfsmasseur bij softwareontwikkelaar AFAS

Eén keer per maand een massage zorgt er preventief voor dat mensen minder last krijgen van hun hoofd, nek of schouders

Schone witte handdoeken in een mooie kast, luxe verzorgingsproducten en een sfeervol zitje. In het midden van de ruimte staat een elektrisch verstelbare massagetafel. Wie niet beter weet, denkt dat hij hier in een massagepraktijk is. Niets is minder waar. Als je de deur open doet, sta je midden in een kantoorpand. Deze ontspanningsruimte is namelijk gevestigd in het nieuwe hoofdkantoor van softwareontwikkelaar AFAS in Leusden.

Ernst Stikvoort moet lachen. “Het is hier net zo mooi als in mijn eigen praktijk een paar straten verderop”, zegt de NGS-masseur. Vier jaar geleden kwam hij als bedrijfsmasseur bij AFAS. “Inmiddels ben ik hier kind aan huis”, zegt hij. Twee dagen per week werkt hij bij AFAS, een bedrijf met 560 medewerkers. Marisol, een collega van Ernst, neemt een derde dag voor haar rekening. “Toen ik hier begon, nog in het oude pand, was ik er één dag. Al snel bleek dat niet genoeg. De agenda ontplofte.”

Goede voorbeeld

Dat beaamt Britt Breure. Zij is directeur Human Resources bij AFAS. “Al snel hebben we twee ochtenden erbij genomen en nu hebben we dus drie dagen per week een masseur in huis”, vertelt ze. Werknemers die dat willen, kunnen ongeveer één keer per maand een massage boeken bij Ernst of zijn collega. Britt: “Wij hebben een zittend beroep. We vinden het belangrijk om onze medewerkers regelmatig uit die stoel te krijgen. Een van de manieren is een massage. Hoe vaak hebben mensen geen last van hun nek of schouders, zeker als ze lang achter de computer zitten? Maar een afspraak maken bij masseur of fysio is vaak lastig te plannen met werk en gezin. Wij vinden het prima dat mensen dat onder werktijd doen.” In het begin vroeg Britt zich af of werknemers ook echt onder werktijd naar Ernst zouden gaan. Daarom plande ze toen regelmatig afspraken voor directieleden en zichzelf in. “Je moet het goede voorbeeld geven. Als de baas het doet, zien medewerkers dat het oké is”, zegt ze.

De massages zijn overigens niet de enige ontspanning die AFAS haar medewerkers biedt. Buiten ligt een padelbaan en binnen is er een gymzaal met onder meer een klimwand en oplichtende lijnen en er is een fitnessruimte. Door het hele pand staan tafeltennistafels en ander sport- en spelmateriaal. Britt: “We noemen ons kantoor niet voor niets het clubhuis.” Het restaurant heeft maar liefst vijf koks in dienst die voor gezonde lunches, tussendoortjes en avondmaaltijden zorgen én er is een volwaardig theater met machthonderd stoelen. “Daarin doen we personeelsbijeenkomsten en kunnen klanten van ons ook zakelijke bijeenkomsten organiseren. Maar we hebben nu bijvoorbeeld ook 14 de musical [over Johan Cruijff, red.] draaien voor bezoekers”, zegt Britt.

Vol energie

De extra faciliteiten die AFAS haar personeel biedt, zijn niet van de ene op de andere dag gekomen. Het is een groeiproces geweest. “Tien jaar geleden werd er niet getafeltennist tussen twee overleggen door. En toen hadden we ook nog de gehaktballen in het vet drijven in de kantine.” AFAS is wel altijd een bedrijf geweest dat goed voor haar mensen en klanten wil zorgen. Britt: “We vertrouwen erop dat als wij goed voor onze mensen zorgen, zij ook goed voor het bedrijf zijn. We gaan mensen dan ook niet controleren of ze wel precies hun aantal uur maken. We zeggen ook niet: ‘Die massage van vanmiddag, haal je die tijd aan het eind van de dag even in?’ Dan werkt het niet. Bovendien: hoe vaak komt het niet voor dat mensen er eigenlijk doorheen zitten en maar naar het scherm zitten te staren? Dan kunnen ze beter even een massage nemen of gaan sporten en dan vol energie weer aan het werk gaan.” Gezondheid, bewegen, geluk, ontspanning én verbinding staan hoog in het vaandel bij AFAS. “Sport en cultuur verbinden. Medewerkers onderling, maar ook klanten. We hebben consultants die eerst een uur hier gaan sporten met hun klanten en klanten die bij ons evenementen voor hún klanten organiseren. Mensen komen hier graag. We leveren software. Als product is dat niet bepaald sexy, er zit geen gevoel bij. Als we bedrijf willen we daarom uitstralen dat wíj dat allemaal wel hebben”, zegt Britt.

Van stoelmassage naar liggende massage

Gezonde en gelukkige medewerkers zitten beter in hun vel en leveren daardoor ook beter werk af, is de overtuiging van AFAS. mHet ziekteverzuim bij het Leusdense bedrijf ligt al jaren op anderhalf procent. Ter vergelijking: het gemiddelde ziekteverzuim in Nederland ligt zo rond de vijf procent. Ook de zogenaamde eNPS (employee Net Promotor Score) van AFAS ligt al een tijd op 79. “Dat betekent dat bijna tachtig procent van onze medewerkers ons een 9 of 10 geeft als werkgever. Daar zijn we trots op.” Afgelopen zomer werd AFAS bovendien verkozen tot beste werkgever van Europa in de categorie middelgrote bedrijven.

Masseur Ernst snapt dat wel. “Het is hier heel prettig werken. Ik ben zzp’er, maar voel me onderdeel van de familie”, zegt hij. Toch was het niet eenvoudig om binnen te komen bij zo’n bedrijf. “Ik kende AFAS wel, het is een grote werkgever hier in de buurt. Maar je stapt niet zo makkelijk binnen als je niemand kent.” Toevallig was de toenmalig facilitair manager een cliënt van Ernst. De twee raakten aan de praat en toen bleek dat hij een aanvraag had gedaan voor stoelmassages voor zijn afdeling. “Hij heeft mij toen geïntroduceerd en zo ben ik binnen gekomen. We zijn al snel over gestapt op liggende massages. Dat zet veel meer zoden aan de dijk. In het oude pand nam ik een mobiele tafel mee en op een gegeven moment mocht ik een elektrische massagetafel uitzoeken. In dit nieuwe gebouw is alles ingericht voor me. Dat is wel luxe hoor. Aan de andere kant: mijn collega en ik werken hier bijna hele dagen. We moeten goed materiaal hebben. Niemand heeft er iets aan als wij last krijgen van ons lijf.”

Hoofd leegmaken

Vandaag heeft Charlotte de Lange een afspraak met Ernst. Zij werkt sinds vier jaar op de marketingafdeling van AFAS en komt elke maand bij Ernst. “Helemaal in het begin had ik een blessure en liep ik met krukken. Ik kreeg last van mijn heupen. Toen zeiden collega’s: ‘Ga eens bij Ernst langs.’ Mijn blessure is al lang over, maar ik ben nooit meer weggegaan.” Vooral de reset vindt ze prettig. “Ik ga er met een vol hoofd in en kom er met een lichter hoofd weer uit. Het is ontspannend en knelpunten worden letterlijk en figuurlijk verholpen.” Niet alleen voor haar lichaam is het fijn, ook geestelijk knapt Charlotte op van de massages. “Ik merk dat ik na zo’n behandeling veel creatiever kan denken. Ik ben helderder. Vroeger op school gingen we in de pauze voetballen. Dan kon ons hoofd daarna ook weer meer opnemen. Zo werkt dat met je werk natuurlijk ook”, zegt ze. Inmiddels boekt Charlotte trouwens nog maar zelden een massage op de werkvloer. Sinds corona gaat ze elke maand naar de praktijk van Ernst. “We werkten heel lang thuis en ook nu werk ik nog veel thuis. Op een gegeven moment mochten de massagepraktijken weer open. Ik merkte dat ik de massages erg miste. Aan mijn lijf én aan mijn hoofd. Ik had ook vaker hoofdpijn. Toen heb ik een afspraak gemaakt bij Ernst in zijn praktijk en sindsdien ga ik daar elke maand heen. Ik kan dan echt een tijdje teren op zo’n massage.”

Ernst werkt inmiddels ook voor drie andere bedrijven. In januari komt daar nog een bedrijf bij. Sommige van die bedrijven zijn klanten van AFAS, andere hebben van Ernst gehoord en nemen contact op. Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers massages aan. Ze willen
ze gezond houden. Eén keer per maand een massage zorgt er preventief voor dat mensen minder last krijgen van hun hoofd, nek of schouders. Ik zie bedrijfsmassages in de toekomst alleen maar groeien. Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt. Bedrijven moeten
goed voor hun mensen zorgen, anders zijn ze weg.”

Preventie

De massages die Ernst in zijn praktijk geeft, zijn wel iets anders dan de bedrijfsmassages. Dat zit hem voornamelijk in de duur. “Hier heb ik 20 minuten per werknemer. In mijn eigen praktijk bied ik massages aan van 30, 40, 60 en 90 minuten. De meeste cliënten kiezen voor 40 of 60. Dat kan bij een bedrijf niet, want dan kan niet iedereen die dat wil gemasseerd worden.” De bedrijfsmassages gaan dus in een hoger tempo en richten zich meestal voornamelijk op de rug, schouders en nek. “Als iemand echt last heeft van zijn benen, doe ik dat ook natuurlijk. Maar hier werken mensen achter het scherm en zijn rug, schouders, nek en hoofd toch de grootste aandachtsgebieden.”